..::روز ولایت::..

..::روز ولایت::..

..::روز ولایت::..

..::روز ولایت::..

بایگانی
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها
پیوندهای روزانه

یذکر فیها ابتداءَ خلق السماءِ والاََرض، وخلق آدم علیه الصلاة والسلام
از سخنان امام(ع)در مورد آفرینش آسمان و زمین و آدم که در آن ذکر حج نیزآمده است.
 

بعد انصرافه من صفین
«خطبه‏اى است که امام(ع)پس از مراجعت از صفین ایراد فرموده است و در آن‏وضع مردم پیش از بعثت،و اوصاف اهل بیت پیامبر(ص)و سپس اوصاف مردم دیگر آمده است‏».
 

المعروفة بالشِّقْشِقِیَّة
خطبه شقشقیه‏شعله‏اى از آتش دل زبانه کشید و فرو نشست!
 

وهی من أفصح کلامه علیه السلام ، وفیها یعظ الناس ویهدیهم من ضلالتهم، ویقال: إنه خطبها بعد قتل طلحة والزبیر
در پرتو ما هدایت‏یافتید(این خطبه را امام بعد از قتل طلحه و زبیر ایراد کرده است[1و 2]و از فصیحترین خطبه‏هاى امام است که مردم را اندرز مى‏دهد.
 

لمّا قبض رسولالله صلى الله علیه وآله وخاطبه العباس وأبوسفیان فی أن یبایعا له بالخلافة
از اختلاف بپرهیزید:[1]پس از رحلت پیغمبر(و پایان بیعت‏سقیفه)عمویش عباس و ابو سفیان پیشنهاد بیعت‏باامام را کردند امام(ع)که از سوء نیت ابو سفیان آگاه بود چنین فرمود:
 

لمّا أشیر علیه بألاّ یتبع طلحةَ والزبیرَ ولا یُرصدَ لهما القتال
هشدار به رهبران مذهبى‏«هنگامیکه از امام(ع)خواستند که طلحه و زبیر را تعقیب نکند و با آنان نجنگد چنین‏فرمود»
 

یذم فیها أتباع الشیطان
مذمت‏شیطانهاى انسان‏نمازشت‏سیرتان،شیطان را ملاک کارشان قرار داده‏اند،او هم آنان را دام خویش بر-گزیده و سپس تخم‏هاى پستى و رزالت را در سینه‏هاشان گذارده،و جوجه‏هاى آن را در دامنشان پرورش داده.
 

یعنی به الزبیر فی حال اقتضت ذلک
باید دلیل روشنى اقامه کند«سخنى است که امام درباره زبیر فرموده[1]زبیر خیال مى‏کند که بیعتش تنها با دست‏بوده نه با دل!،پس او اقرار به بیعت مى-کند،ولى مدعى است که با قلب نبوده است،بنابراین بر او لازم است،بر این ادعا دلیل‏روشنى بیاورد و گرنه باید به بیعت‏خود باز گردد و به آن وفادار باشد.
 

فی صفته وصفة خصومه ویقال إنّها فی أصحاب الجمل
از جمله سخنان دیگر امام(ع)است:«که در آن موقعیت‏خود و دشمنان را توصیف‏کرده است که گفته مى‏شود منظور مخالفان جنگ جمل هستند».
 

یرید الشیطان أویکنی به عن قوم
«از سخنان آنحضرت است‏»که منظور از آن شیطان یا جمعیت‏خاصى است‏آگاه باشید
 

لابنه محمّد بن الحنفیة لمّا أعطاه الرایة یوم الجمل
از کوه محکمتر باش![1] و[2](گفتارى است که امام(ع)هنگام دادن پرچم به فرزندش محمد حنفیه،در جنگ‏جمل فرمود):
 

لمّا أظفره الله تعالى بأصحاب الجمل وقد قال له بعض أصحابه: وددت أن أخی فلاناً معک شاهداً لیرى ما نصرک الله به على أعدائک
شرکت در هدف(آندم که خدا امام را در جنگ پیروز ساخت‏یکى از یارانش به وى گفت:چه خوب‏بود برادرم همراه ما بود و پیروزى شما را بر دشمن مى‏دید!و در فضیلت این جهادشرکت مى‏کرد).
 

فی ذم البصرة وأهلها
(سخنى است که امام(ع)در مذمت جمعى از اهل بصره فرموده‏است)[1]بصره در آب غرق خواهد شد:
 

فی مثل ذلک
«کلامى است‏شبیه گفتار گذشته‏»کوته فکران صید شیادانند:

 

فیما ردّه على المسلمین من قطائع عثمان
این سخن را امام هنگامى فرمود که عطایاى عثمان را به بیت المال بازگرداند
 

لمّا بویع بالمدینة وفیها یخبر الناس بعلمه بما تؤول إلیه أحوالهم وفیها یقسمهم إلى أقسام
(این سخن را امام(ع)هنگامى که با او در مدینه بیعت کردند ایراد فرمود
 

فی صفة من یتصدّى للحکم بین الاَُْمة ولیس لذلک بأَهل
از جاهلان،به خدا شکایت مى‏برم‏یکى از گفتارهاى امام(ع)است
 

فی ذمّ اختلاف العلماء فیالفتیا
از سخنان امام(ع)در نکوهش اختلاف در فتوا است.[
 

قاله للاَشعث بن قیس وهو على منبر الکوفة یخطب فمضى فی بعض کلامه شیء اعترضه الاَشعث
هنگامى که امام(ع)در مسجد کوفه بر منبر بود سخنى فرمود
 

ومن خطبة له علیه السلام
سخنى است از امام(ع)که از غفلت‏بر حذر مى‏دارد
 

وهی کلمة جامعة للعظة والحکمة
سبکبار شوید تا به قافله برسید
 

حین بلغه خبر الناکثین ببیعته
آنگاه که خبر پیمان شکنان به او رسید این خطبه را ایراد فرمود
 

وتشتمل على تهذیب الفقراء بالزهد وتأدیب الاَغنیاء بالشفقة
از سخنانى است که امام ایراد فرموده است،در آن فقرا را به زهد و ثروتمندان را ه‏محبت‏سفارش مى‏کند
 

وهی کلمة جامعة له
«یکى از سخنانى است که امام(ع)ایراد فرموده و در آن اجازه جنگ با دشمنان‏خداوند آمده است‏
 

وقد تواترت علیه الاََخبارباستیلاءِ أصحاب معاویة على البلاد، وقدم علیه عاملاه على الیمن
هنگامى که اخبار متواترى به امام(ع)رسید
 

وفیها یصف العرب قبل البعثة ثم یصف حاله قبلالبیعة له
در مورد اعراب پیش از بعثت پیامبر سخن مى‏گویدبت پرستى شیوه و آئین شما بود
 

وقد قالها یستنهض بها الناس حین ورد خبر غزوالاَنبار بجیش معاویة فلم ینهضوا
خطبه جهاد[1][2]جهاد زره محکم پروردگار!
 

وهو فصل من الخطبة التی أولها: «الحمد لله غیر مقنوط من رحمته» وفیه أحد عشر تنبیهاً
امروز روز تمرین و آمادگى است
 

بعد غارة الضحاک بن قیس صاحب معاویة على الحاجّ بعد قصة الحکمین
که بعد از حمله ضحاک بن قیس دوست معاویه بر حجاج خانه خدا فرمود
 

فی معنى قتل عثمان
از سخنانى است که امام(ع)در مورد قتل عثمان فرموده است
 

لمّا أنفذ عبدالله بن العباس؛ إلى الزبیر قبل وقوع الحرب یوم الجمل لیستفیئه إلى طاعته قال له علیه السلام
«یکى از سخنان امام(ع)که در روز جنگ جمل
 

وفیها یصف زمانه بالجور، ویقسم الناس فیه خمسة أصناف، ثم یزهد فی الدنیا
«در این خطبه از ستمگرى زمان،اصناف مردم و زهد در دنیا سخن به میان آمده‏است‏»[1]زیر نقاب آخرت دنیا را مى‏طلبند!
 

عند خروجه لقتال أهل البصرة
از سخنانى است که امام(ع)هنگام خروج براى جنگ با اهل بصره فرموده
 

فی استنفار الناس إلى الشام
این خطبه را امام درباره بسیج مردم بسوى شامیان ایراد فرموده است‏»
 

بعد التحکیم
این خطبه را امام(ع)پس از خاتمه جریان حکمین ایراد فرموده است
 

فی تخویف أَهل النهروان
خطبه‏ایست که امام براى اعلام خطر به خوارج نهروان در مورد اشتباهاتشان ایرادفرموده است
 

یجری مجرى الخطبة
سخنى است از امام که در حکم خطبه است‏
 

وفیها علة تسمیة الشبهة شبهة، ثم بیان حال الناس فیها
سخنى است که امام درباره معنى شبهه ایراد فرموده است
 

خطبها عند علمه بغزوة النعمان بن بشیر صاحب معاویة لعین التمر
هر چه شما را دعوت مى‏کنم اجابت نمى‏کنید
 

فی الخوارج لما سمع علیه السلام قولهم
سخنى است که امام(ع)به هنگام شعار خوارج که مى‏گفتند
 

وفیها ینهى عن الغدر ویحذر منه
در این خطبه از پیمان شکنى و حیله‏گرى نهى مى‏کند و انسانها را از آن بر حذر میدارد
 

وفیها یحذر من اتباع الهوى وطول الاَمل فی الدنیا
در این سخن از متابعت هوى‏و هوس و آرزوهاى طولانى بر حذر مى‏دارد»اى مردم!ترسناک‏ترین چیزى که از آن بر شما خائفم دو چیز است: پیروى از هوا و هوس.[2] و آرزوهاى طولانى.
 

وفیها یحذر من اتباع الهوى وطول الاَمل فی الدنیا
امام(ع)پس از آنکه جریر بن عبد الله بجلى[1]را به عنوان نماینده خود براى‏گفتگو با معاویه به شام فرستاد
 

لمّا هرب مَصْقَلة بنُ هُبیرة الشیبانی إلى معاویة، وکان قد ابتاع سَبْیَ بنی ناجیة من عامل أمیرالمؤمنین علیه السلام وأعتقهم
کار بزرگواران انجام داد ولى چون بردگان فرار نمود»«مصقلة بن هبیره‏»که از فرمانداران امام(ع)بود،اسیران‏«بنى ناجیه‏
 

وهو بعض خطبة طویلة خطبها یوم الفطر
این قسمتى از خطبه روز عید فطر مى‏باشد
 

عند عزمه على المسیر إِلى الشام
از سخنانى است که امام(ع)هنگام حرکت‏بسوى شام ایراد فرموده است‏
 

فی ذکر الکوفة
از سخنانى است که امام(ع)در مورد کوفه فرموده است‏
 

عند المسیر إلى الشام
از خطبه‏هائى است که امام(ع)هنگام حرکت‏بسوى شام ایراد فرموده است
 

[وفیها جملة من صفات الربوبیة والعلم الالهی
از سخنانى است که امام(ع)پیرامون صفات پروردگار و وسعت علم او بیان‏فرموده است
 

وفیها بیان لما یخرب العالم به من الفتن وبیان هذه الفتن
از سخنانى است که امام(ع)فرموده است
 

لمّا غلب أصحاب معاویة أصحابه على شریعةالفرات بصفین ومنعوهم الماء
از خطبه‏هائى است که امام(ع)هنگام تسلط لشکر معاویه بر فرات و جلوگیرى از آب‏ایراد فرموده است
 

قد تقدّم مختارها بروایة ونذکرها هاهنا بروایة أخرى لتغایر الروایتین
از خطبه‏هائى است که امام علیه السلام در زمینه ترک دنیا پرستى ایراد فرموده است
 

ومنها: فی ذکر یوم النحر وصفة الاَضحیة
از خطبه‏هائى است که امام ایراد فرموده و در آن از قربانى در منى سخن به میان آورده‏است
 

وفیه یصف أصحابه بصفین حین طال منعهم له من قتال أهل الشام
از خطبه‏هائى است که امام(ع)ایراد فرموده است
 

وقد استبطأ أصحابه إذنه لهم فی القتال بصفین أمَّا قَوْلُکُمْ: أَکُلَّ ذلِکَ کَرَاهِیَةَ الْمَوْتِ؟ فَوَاللهِ مَا أُبَالِی دَخَلْتُ إِلَى المَوْتِ أَوْ خَرَجَ المَوْتُ إِلَیَّ.
این سخن را هنگامى فرمود که یارانش از تاخیر فرمان جنگ صفین ناراحت‏بودند
 

یصف أصحاب رسولالله
یکى از سخنانى است که امام(ع)در مورد اخلاص خویش و مسلمانان در نبردهاى‏زمان پیامبر(ص)براى پند به اصحابش فرموده است
 

أما إنِّهُ سِیَظْهَرُ عَلَیْکُمْبَعْدِی رَجُلٌ رَحْبُ الْبُلْعُومِ مُنْدَحِقُ الْبَطْنِ یَأْکُلُ مَا یَجِدُ، وَیَطْلُبُ مَا لاَ یَجِد
آینده شوم‏آگاه باشید پس از من مردى با گلوى گشاده و شکمى بزرگ بر شما مسلط خواهد شدهر چه بیاید مى‏خورد و در پى آن است که آنچه ندارد به دست آورد
 

لمّا عزم على حرب الخوارج وقیل له: إن القوم قد عبروا جسر النهروان
یکى از سخنانى است که امام(ع)به خوارج فرموده است هنگامى که خوارج به‏على(ع) پیشنهاد مى‏کردند
 

لمّا قتل الخوارج فقیل له
هنگامى که امام(ع)تصمیم گرفت‏با خوارج نبرد کند،به او گفته شد:آنها ازپل نهروان گذشته‏اند،امام(ع)چنین فرمود:
 

لمّا قتل الخوارج فقیل له
هنگامى که خوارج نهروان کشته شدند،به امام گفته شد:خوارج همه‏هلاک گردیدند فرمود
 

لاَ تَقْتُلُوا الْخَوَارِجَ بَعْدِی، فَلَیْسَ مَنْ طَلَبَ الْحَقَّ فَأَخْطَأَهُ، کَمَنْ طَلَبَ الْبَاطِلَ فَأَدْرَکَهُ. یعنی: معاویة وأصحابه.
«امام فرمود:»بعد از من با خوارج نبرد مکنید[1](و تنها توجه شما به از میان بردن حکومت‏بنى امیه باشد)
 

لمّا خُوِّف من الغیلة وَإِنَّ عَلَیَّ مِنَ اللهِ جُنَّةًحَصِینةً، فَإِذَا جَاءَ یَوْمِی انْفَرَجَتْ عَنِّی وَأَسْلَمَتْنِی؛ فَحِینَئِذٍ لاَ یَطِیشُ السَّهْمُ وَلاَ یَبْرَأُ الْکَلْمُ
در آن هنگام که امام(ع)را تهدید به قتل و ترور کردند فرمود:
 

یحذر من فتنة الدنیا
یکى از خطبه‏هائى است که امام(ع)ایراد فرموده است‏»«و از فتنه و فریب دنیا بر حذر مى‏دارد»
 

فی المبادرة إلى صالح الاَعمال
بدانید بیهوده آفریده نشده‏اید!
 

وفیها مباحث لطیفة من العلم الاِلهی
یکى از خطبه‏هائى است که امام(ع)ایراد فرموده است و در آن مباحثى لطیف از علم‏خداوند مطرح شده است

 

فی تعلیمالحرب والمقاتلة فی بعض أیام صفین
از سخنانى است که امام(ع)در یکى از ایام جنگ خونین صفین در برابر معاویه ستمگر به‏اصحابش فرموده
 

فی معنى الاَنصار
سخنى است که امام(ع)در مورد انصار فرموده است
 

لمّا قلد محمّد بن أبی بکر مصر فملکت علیه وقت
از سخنانى است که امام پس از آنکه فرمان حکومت مصر را به محمد بن ابى‏بکر بخشید و او در صحنه مبارزه با دشمن مغلوب و کشته شد ایراد فرموده است
 

فی ذمّ أصحابه
از سخنانى است که امام(ع)در ملامت و مذمت‏بعضى از یارانش فرموده است
 

فی سُحرةثپ الیوم الذیضرب فیه
در سحرگاهى که در سپیده دم آن ضربت‏خورد چنین فرمود

 

فی ذم أَهل العراق
از سخنانى است که امام(ع)در نکوهش جمعى از اهل عراق فرموده است
 

علّم فیها الناس الصلاة على رسولالله صلى الله علیه وآله
از خطبه‏هائى است که امام(ع)در آن طرز فرستادن درود بر پیامبر(ص)و آل او رابه مردم یاد مى‏دهد
 

قاله لمروان بن الحکم بالبصرة
این کلام را امام هنگامى فرمود که مروان بن حکم در جنگ جمل در بصره اسیرشده بود و امام حسن و امام حسین(ع)براى آزادى او نزد امام(ع)شفاعت کردند،امام‏وى را آزاد ساخت
 

لمّا عزموا على بیعة عثمان
هنگامى که مردم خواستند با عثمان بیعت کنند فرمود:
 

لمّا بلغه اتهام بنیأُمیّة له بالمشارکة فی دم عثمان
هنگامى که به امام(ع)خبر رسید بنى امیه او را متهم به شرکت در قتل عثمان کرده-اند فرمود:
 

فی الحث على العمل الصالح
هنگامى که به امام(ع)خبر رسید بنى امیه او را متهم به شرکت در قتل عثمان کرده-اند فرمود:
 

وذلک حین منعه سعید بن العاص حقه
هنگامى که در زمان عثمان‏«سعید بن العاص‏»حق مسلم امام را از بیت المال به منظورمحاصره اقتصادى آنحضرت دریغ داشت فرمود:
 

ومن کلماتٍ له علیه السلام کان یدعوبها
از دعاهاى امام(ع)است که با آنها راز و نیاز مى‏کرده و سرمشقى براى مردم‏در آن نهفته است

لبعض أصحابه لمّا عزم على المسیر إِلى الخوارج
پیشگوئى بوسیله ستارگان‏هنگامى که امام(ع)آماده حرکت‏براى نبرد با خوارج بود،یکى از یارانش گفت:
 

بعد فراغه من حرب الجمل
یکى از خطبه‏هاى امام است که پس از پایان جنگ جمل در نکوهش بعضى از زنان‏ایراد فرموده است‏
 

فی الزهد
از سخنان امام(ع)که درباره زهد فرموده است‏
 

فی صفة الدنیا
از سخنانى است که امام(ع)در مذمت دنیا فرموده‏
 

وهی من الخطب العجیبة تسمّى «الغراء»
از خطبه‏هاى شگفت‏انگیزى است که به نام خطبه‏«غراء»نامیده شده است
 

فی ذکر عمروبن العاص
یکى از خطبه‏هاى امام(ع)است که در آن سخنى از عمرو عاص آلوده و ستمگر به‏میان آمده
 

وفیها صفات ثمانٍ من صفات الجلال
از خطبه‏هائى است که امام(ع)ایراد فرموده و در آن هشت قسمت از صفات جلال‏خدا آمده است‏
 

وفیها بیان صفات الحق جلّ جلاله ثمّ عظة الناس بالتقوى والمشورة
یکى از خطبه‏هائى است که امام(ع)درباره صفات خدا و موعظه مردم به تقوا،ایراد فرموده است
 

وهی فی بیان صفات المتقین وصفات الفساق والتنبیه إلى مکان العترة الطیبة والظن الخاطىء لبعض الناس
از خطبه‏هائى استکه امام(ع)درباره صفات نیکان و بدان و مقام عترت پیامبر(ص)ایراد فرموده است
 

وفیها بیان للاَسباب التی تهلک الناس
 در آن اسباب هلاکت ملتها بیان شده است
 

فی الرسول الاَعظم صلى الله علیه وآله وسلم وبلاغ الاِمام عنه
از خطبه‏هائى است که امام درباره پیامبر بزرگ اسلام(ص)ایراد فرموده است
 

وتشتمل على قِدم الخالق وعظم مخلوقاته، ویختمها بالوعظ
در این خطبه امام از ازلیت‏خداوند و عظمت مخلوقات سخن مى‏گوید
 

تعرف بخطبة الاَشباحوهی من جلائل الخُطب
این خطبه که به خطبه اشباح معروف است از خطبه‏هاى درخشان‏آنحضرت مى‏باشد
 

لمّا أراده الناس على البیعة بعد قتل عثمان
یکى از سخنانى است که بعد از کشته شدن عثمان هنگام بیعت مردم با وى بیان‏فرموده است
 

وفیها ینبِّه أَمیر المؤمنین على فضله وعلمه ویبیّن فتنة بنی أُمیّة
یکى از خطبه‏هاى امام(ع)است که در آن از دانشهاى خود و فتنه بنى امیه یاد فرموده‏است
 

وفیها یصف الله تعالى ثمّ یبین فضل الرسول الکریم وأهل بیته ثمّ یعظ الناس
در این خطبه نخست صفات خداوند سپس فضیلت پیامبر(ص)و اهل بیت‏را بیان کرده و در پایان مردم را اندرز مى‏دهد
 

یقرر فضیلة الرسول الکریم
اشاره به مقامات پیامبر(ص)نمود
 

فی الله وفی الرسول الاَکرم
سخن از خدا و پیامبر(ص)به میان آورده
 

فی أصحابه وأصحاب رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم
یکى از خطبه‏هائى است که امام(ع)پیرامون یاران خود و یاران پیامبر(ص)ایراد فرموده
 

یشیر فیه إلى ظلم بنی أمیة
از سخنان امام(ع)است که در آن اشاره‏به ستمهاى بنى امیه مى‏کند
 

فی التزهید من الدنیا
در آن از زهد و ترک دنیا پرستى سخن مى‏گوید
 

ومن خطبة له علیه السلام
این خطبه درباره پیامبر(ص)و اهل بیت او مى‏باشد.
 

وهی من خطبته التی تشتمل على ذکر الملاحم
از خطبه‏هاى امام(ع)که در آن از حوادث آینده پیشگوئى کرده و گروهى از اهل ضلال را توصیف‏مى‏کند
 

تجری هذا المجرى
فرموده‏این خطبه نیز همانند خطبه سابق به حوادث آینده اشاره دارد
 

فی التزهید فی الدنیا
اى مردم!به دنیا همچون زاهدان و اعراض کنندگان از آن بنگرید
 

ومن خطبة له علیه السلام
‏اما بعد خداوند محمد(ص)را مبعوث ساخت
 

فی بعض صفات الرسول الکریم وتهدید بنی أمیة وعظة الناس
پیرامون قسمتى از صفات پیامبر اسلام(ص)و تهدید بنى امیه و موعظه مردم‏پیامبر گرامى:
 

وفیها یبیّن فضل الاِسلام ویذکر الرسول الکریم ثمّ یلوم أصحابه
در آن برترى اسلام،و یاد آورى رسول اکرم(ص)و سپس سرزنش اصحابش آمده[
 

فی بعض أیام صفین
سخنى است که امام(ع)در یکى از روزهاى جنک صفین فرموده
 

وهی من خطب الملاحم
از خطبه‏هاى امام(ع)است که از وقایع مهم و حوادث آینده پیش‏گوئى میکند
 

فی بیان قدرة الله وانفراده بالعظمة وأمر البعث
در بیان قدرت خداوند و عظمت مقام او و مسئله رستاخیز است.
 

فی أرکان الدین
ارکان اسلام:
 

فی ذم الدنیا
نکوهش از دنیا پرستى
 

ذکر فیها ملک الموت وتوفیة الاَنفس
ناتوانى بندگان از وصف خدا
 

فی ذم الدنیا
نکوهش از دنیا پرستى
 

وفیها مواعظ للناس
پند و اندرز به مردم
 

فی الاستسقاء
دعایى براى طلب باران
 

وفیها ینصح أصحابه
امام(ع)یارانش را اندرز میدهد
 

یوبخ البخلاء بالمال والنفس
بخیلان را سرزنش مى‏کند
 

فی الصالحین من أصحابه
یاران شایسته امام(ع)
 

وقد جمع الناس وحضّهم على الجهاد
پس از جنگ‏«صفین‏»و«نهروان‏»
 

یذکر فضله ویعظ الناس
در این کلام بگوشه‏اى از سجایاى خویش اشاره کرده و به مردم اندرز مى‏دهد
 

بعد لیلة الهریر
پس از«لیلة الهریر»یکى از یاران امام(ع)بپا خواست و گفت
 

قاله للخوارج
هنگامى که خوارج در مخالفت‏خود در مسئله حکمیت پا فشارى داشتند امام(ع)به‏لشگرگاه آنان آمد و چنین فرمود:

 

قاله لاَصحابه فی ساعة الحرب
این سخن را امام(ع)به هنگام نبرد در«صفین‏»به اصحاب خویش گفته است.
 

فی حضّ أصحابه على القتال
سخنى است که امام در تشویق یارانش به جهاد فرموده
 

فی معنى الخوارج لمّا أنکروا تحکیم الرجال ویذمّ فیه أصحابه
در آن هنگام که خوارج مساله‏«حکمیت‏»را انکار کردند.امام(ع)فرمود:
 

لمّا عوتب على تصییره الناس أسوة فی العطاء من غیر تفضیل إلى السابقات والشرف
که رعایت مساوات در عطایاى بیت المال موردایراد جمعى از خود خواهان قرار گرفت و آن را بر خلاف سیاست دانستند
 

للخوارج أیضاً
در این سخن بیان پاره‏اى از احکام دینى و رفع اشتباهات خوارج سبک مغز و نقض‏حکم حکمین آمده است
 

وهو ممّا کان یخبر به عن الملاحمبالبصرة
در این سخن از حوادث عظیمى که در شهر بصره واقع میشود پیشگوئى میکنند
 

فی ذکر المکاییل والموازین
از خطبه‏هائى است که امام(ع)در باره‏«مقیاسها»ایراد کرده
 

لاَبی ذر
این سخن را امام(ع)هنگامى به ابوذر فرمود
 

وفیه یبیّن سبب طلبه الحکم ویصف الاِمام الحق
در این سخن علت اسرار خویش را در امر حکومت‏بر مردم بیان مى‏کند و صفات یک‏پیشواى دادگر را تشریح مى‏نماید.
 

یعظ فیها ویزهد فی الدنیا
و در آن پند و اندرز مى‏دهد و تشویق به بى‏اعتنائى به زرق و برق دنیا مى‏کند
 

یعظّم الله سبحانه ویذکر القرآن والنبی ویعظ الناس
پیرامون عظمت‏خداوند و یاد آورى قرآن و پیامبر و اندرز مردم‏عظمت پروردگاردنیا و آخرت زمامهاى خود را به او سپرده و منقاد اویند
 

وقد شاوره عمر بن الخطاب فی الخروج الى غزو الروم وقد توکل الله لاهل هذا الدین باعزاز الحوزة ، وستر العورة، والذی
هنگامى که‏«عمر»با امام براى رفتن بجنگ روم مشورت کرد چنین فرمود:
 

وقد وقعت مشاجرة بینه وبین عثمان
هنگامى که مشاجره‏اى بین امام(ع)و عثمان در گرفت
 

فی امر البیعة
بیعت‏شما با من بى‏مطالعه و ناگهانى نبود
 

فی معنى طلحة والزبیر
سخنى است که امام(ع)در باره بیعت طلحه و زبیر فرموده
 

یومیء فیها الى ذکر الملاحم
یکى از خطبه‏هاى امام که بحوادث مهم آینده اشاره مى‏کند
 

فی وقت الشورى
سخنى است که امام(ع)هنگام شورى فرموده
 

فی النهی عن عیب الناس
از سخنانى است که امام(ع)در مورد نهى از غیبت مردم فرموده
 

فی النهی عن سماع الغیبة وفی الفرق بین الحقّ والباطل
از سخنان امام(ع)که در آن از شنیدن غیبت نهى کرده و به راه شناخت‏حق از باطل اشاره‏نموده است
 

المعروف فی غیر أهله
از سخنانى است که امام(ع)در باره نیکى بکسانیکه استحقاق آن را ندارند فرموده‏است
 

فی الاستسقاء
که در باره‏ى طلب باران ایراد فرموده
 

مبعث الرسل
از خطبه‏هاى امام(ع)که در مورد بعثت انبیاء ایراد فرموده است
 

فناء الدنیا
در باره‏«ناپایدارى دنیا»ایراد فرموده است
 

وقد استشاره عمر بن الخطاب فی الشخوص لقتال الفرس بنفسه
پس از مشورت عمر ابن خطاب در این که شخصا براى جنک با ایران حرکت کند،(بخاطر حفظ موجودیت اسلام و مسلمین(به او فرموده است
 

الغایة من البعثة
هدف از بعثت پیامبر(ص)
 

فی ذکر أهل البصرة
که در مورد اهل بصره و طلحه و زبیر فرموده.
 

قبل موته
قبل از مرک خویش فرموده
 

یومی فیها إلى الملاحم
از خطبه‏هاى امام(ع) که در آن از حوادث آینده پیشگوئى کرده و گروهى از اهل ضلال را توصیف‏مى‏کند
 

یحذر من الفتن
از سخنان امام(ع)که در آن اصحابش را به جهاد تشویق فرموده است.
 

فی صفات الله جل جلاله، وصفات أئمة الدین
در باره صفات خداوند و اوصاف پیشوایان دین ایراد فرموده
 

صفة الضال
صفات پاره‏اى از گمراهان‏او در این چند روز که خداوند مهلتش داده با غافلان و بى‏خبران در راه هلاکت‏قدم مینهد
 

یذکر فیها فضائل أهل البیت علیهم السلام
عاقل با چشم قلبش پایان کار را مى‏نگرد و پستى و بلندى‏هاى آن را تشخیص‏مى‏دهد.
 

یذکر فیها بدیع خلقة الخفاش
که در آن از شگفتیهاى آفرینش خفاش سخن به میان آورده
 

خاطب به أهل البصرة على جهة اقتصاص الملاحم
از سخنان امام(ع)و در آن اهل بصره را مخاطب ساخته و از پیشامدهاى آینده آنها را آگاه نموده است
 

یحثّ الناس على التقوى
از خطبه‏هاى امام(ع) که در آن مردم را بتقوا تشویق نموده است
 

ینبّه فیها على فضل الرسول الاَعظم، وفضل القرآن، ثم حال دولة بنی أمیّة
از سخنان امام(ع)که در آن از فضائل پیامبر بزرگ و قرآن مجید و سپس از وضع دولت‏بنى امیه سخن به میان‏آورده است
 

یبیّن فیها حسن معاملته لرعیّته
از خطبه‏هاى امام(ع) در این خطبه از روش نیک خود با رعایا سخن گفته است:
 

أَمْرُهُ قَضَاءٌ وَحِکْمَةٌ، وَرِضَاهُ أَمَانٌ وَرَحْمَةٌ، یَقْضِی بِعِلْمٍ، وَیَعْفُو بحِلْم
از خطبه‏هاى امام(ع) که در مورد عظمت‏خداوند ایراد فرموده است
 

فی صفة النبی وأهل بیته وأتباع دینهه
از خطبه‏هاى امام(ع) در این خطبه از اوصاف پیامبر و خاندان و پیروان آئینش سخن به میان آورده و مردم را به‏تقوا دعوت نموده است.
 

لبعض أصحابه وقد سأله: کیف دفعکم قومکم عن هذا المقام وأنتم أحق به
از سخنان امام علیه السلام‏که در پاسخ بعضى از یارانش از طایفه بنى اسد فرموده است
 

الخالق جلّ وعلا
آفریدگار بزرگ‏ستایش مخصوص آفریدگار بندگان است‏خداوندى که گستراننده زمین
 

لما اجتمع الناس الیه وشکوا ما نقموه على عثمان وسألوه مخاطبته واستعتابه لهم، فدخل علیه السلام على عثمان
و این در هنگامى بود که مردم نزد او جمع شده و از«عثمان‏»شکایت کردند
 

یذکر فیها عجیب خلقه الطاووس
از خطبه‏هاى امام(ع) که در آن از شگفتیهاى خلقت طاووس پرده برداشته
 

الحثّ على التآلف
از خطبه‏هاى امام(ع) که در آن تشویق به الفت و مهربانى و محبت نموده است
 

فی أوّل خلافته
از خطبه‏هاى امام(ع) که در آغاز خلافتش ایراد فرموده
 

بعد ما بویع بالخلافة
از سخنان امام(ع)[1]که پس از بیعت‏با امام(ع)گروهى از یارانش پیشنهاد کردند
 

عند مسیر أصحاب الجمل إلى البصرة [الاَمور الجامعة للمسلمین]
از خطبه‏هاى امام(ع) این خطبه را به هنگام حرکت اصحاب جمل به سوى‏«بصره‏»ایراد فرموده است
 

 فی وجوب اتباع الحقّ عند قیام الحجّة
از سخنان امام(ع) که در مورد«وجوب پیروى از حق به هنگام روشن شدن مطلب‏»فرموده است‏این سخن را امام به فرستاده مردم بصره فرموده است
 

لما عزم على لقاء القوم بصفین
از سخنان امام‏این سخن را امام(ع)به هنگام تصمیم به مبارزه با لشگر معاویه در صفین فرموده است
 

الْحَمْدُ لله الَّذِی لاَ تُوَارِیعَنْهُ سَمَاءٌ سَمَاءً، وَلاَ أَرْضٌ أَرْضاً.
از خطبه‏هاى امام(ع) ستایش خداوندستایش ویژه خداوندى است
 

فی رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم
از خطبه‏هاى امام(ع) که در آن از رسولخدا صلى الله علیه و آله و سلم و کسى که سزاوار خلافت است و همچنین از پستى دنیاسخن به میان آورده
 

فی معنى طلحة بن عبیدالله
از سخنان امام(ع)که به هنگام آگاهى از خروج‏«طلحه‏»و«زبیر»به سوى‏«بصره‏»براى جنگ فرمود
 

فی الموعظة وبیان قرباه من رسول الله
از خطبه‏هاى امام(ع) که در آن پند و اندرز و نزدیکى خود با پیامبر(ص)را ذکر کرده
 

وفیها یعظ ویبیّن فضل القرآن وینهى عن البدعة
از خطبه‏هاى امام(ع)که در آن مردم را موعظه،و فضائل قرآن را بیان و از بدعتگزارى نهى کرده است
 

فی معنى الحکمین
از سخنان امام(ع) در مورد حکمین
 

فی الشهادة والتقوى
از سخنان امام(ع) که در مورد گواهى به وحدانیت‏خداوند و بر رسالت رسول خدا(ص)و تقوا ایرادفرموده است
 

وقد سأله ذِعلبٌ الیمانی فقال: هل رأیت ربّک یا أمیرالمؤمنین؟ فقال علیه السلام
«ذغلب یمانى‏»از امام پرسید:«اى امیر مؤمنان آیا پروردگارت را دیده‏اى؟»ا
 

فی ذمّ أصحابه
از خطبه‏هاى امام علیه السلام‏که در نکوهش یاران نافرمانش ایراد فرموده است
 

وقد أَرسل رجلاً من أصحابه، یَعْلَمُ له عِلم
از سخنان امام(ع) که در باره گروهى از سپاه کوفه فرموده است
 

روی عن نوف البکالی
از«نوف بکالى‏»نقل شده که:امیر مؤمنان(ع)در«کوفه‏»بر روى سنگهائى که‏«جعدة بن هبیره مخزومى‏»برایش نصب کرده بود ایستاد و این خطبه را ایراد فرمود
 

فی قدرة الله وفی فضل القرآن وفی الوصیة بالتقوى
از خطبه‏هاى امام(ع)[1]که در باره قدرت پروردگار فضائل قرآن و توصیه به تقوا ایراد فرموده است.
 

قاله للبرج بن مسهر الطائی، وقد قال له بحیث یسمعه
از سخنان امام(ع)که در پاسخ برج بن مسهر طائى که از خوارج بود فرموده
 

یحمدالله فیها ویثنی على رسوله ویصف خلقاً من الحیوان
از خطبه‏هاى امام(ع)که در آن از ستایش خداوند،ثناى بر پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم و اسرار آفرینش گروهى از حیوانات‏سخن به میان آورده است.
 

فی التوحید وتجمع هذه الخطبة من أصول العلوم ما لا تجمعه خطبة مَا وَحَّدَهُ مَنْ کَیَّفَهُ
از خطبه‏هائى است که امام(ع)درباره‏«توحید»ایراد فرموده است.
 

تختصّ بذکر الملاحم أَلاَ بِأَبِی وَأُمِّی
از خطبه‏هاى امام علیه السلام‏که در باره حوادث آینده ایراد فرموده.
 

فی الوصیة بأمور
از خطبه‏هاى امام(ع)که در آن مردم را به امور مهمى توصیه مى‏کند
 

فی الایمان ووجوب الهجرة
از سخنان امام(ع)در باره ایمان و وجوب هجرت
 

یحمد الله ویثنی على نبیّه ویعظ بالتقوى
از خطبه‏هاى امام(ع)که در آن از:حمد خداوند،تمجید پیامبر موعظه و اندرز سخن به میان آورده است.
 

یحمدالله ویثنی على نبیه ویوصی بالزهد والتقوى
از خطبه‏هاى امام(ع)که در آن پس از حمد خداوند،ثناى بر پیامبر،توصیه به زهد و تقوا مى‏کند.
 

ومن الناس من یسمّی هذه الخطبة القاصعة وهی تتضمن ذم إبلیس
از خطبه‏هاى امام(ع)که به خطبه‏«قاصعه‏»معروف است.
 

و من خطبة له 
از خطبه‏هاى امام(ع)که در آن صفات و روحیات و اعمال پرهیزکاران را به وضوح شرح مى‏دهد.
 

و من خطبة له ع یصف فیها المنافقین
از خطبه‏هاى امام علیه السلام‏که در باره صفات منافقان ایراد فرموده.
 

و من خطبة له ع یحمد اللّه و یثنی على نبیه و یعظ حمد اللّه
از خطبه‏هاى امام علیه السلام‏که در آن پس از ستایش خدا و ثنا بر پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم مردم را اندرز میدهد.
 

و من خطبة له ع بعثة النبی
بعثت پیامبر(ص)
 

و من کلام له ع ینبه فیه على فضیلته لقبول قوله و أمره و نهیه
از سخنان امام(ع)که در آن موقعیت‏خویش و لزوم اطاعت فرمانش را تاکید مى‏کند.
 

و من خطبة له ع ینبه على إحاطة علم اللّه بالجزئیات ثم یحث على التقوى و یبین فضل الإسلام و القرآن
از خطبه‏هاى امام(ع)که در مورد احاطه علم خداوند به تمام جزئیات،و تشویق به تقوا و برترى اسلام وقرآن ایراد فرموده است.
 

و من کلام له ع کان یوصی به أصحابه الصلاة
از سخنان امام(ع)که همواره یارانش را به آن توصیه مى‏کرد.
 

و من کلام له ع فی معاویة وَ اَللَّهِ مَا مُعَاوِیَةُ بِأَدْهَى مِنِّی
سخنى است که امام(ع)در باره معاویه ایراد فرموده
 

و من کلام له ع یعظ بسلوک الطریق الواضح
از سخنان امام(ع)که در آن توصیه فرموده راه روشن را انتخاب کنند
 

وَ مِنْ کَلاَمٍ لَهُ ع رُوِیَ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَهُ عِنْدَ دَفْنِ سَیِّدَةِ اَلنِّسَاءِ فَاطِمَةَ (س) کَالْمُنَاجِی بِهِ رَسُولَ اَللَّهِ (ص) عِنْدَ قَبْرِهِ
از سخنان امام علیه السلام است‏روایت‏شده که:این سخن را امام(ع)در کنار قبر فاطمه علیها سلام،سیده زنان جهان،به هنگام دفن او فرموده،و گویا با پیامبر(ص)سخن مى‏گوید
 

 و من کلام له ع فی التزهید من الدنیا و الترغیب فی الآخرة
از سخنان امام(ع)که در باره زهد در دنیا و تشویق به آخرت فرموده است
 

ومن کلامٍ له علیه السلام و من کلام له ع کان کثیرا ما ینادی به أصحابه
از سخنان امام علیه السلام‏که همواره اصحاب خویش را با آن مخاطب مى‏ساخته است.
 

ومن کلامٍ له علیه السلام و من کلام له ع کلم به طلحة و الزبیر بعد بیعته بالخلافة و قد عتبا علیه من ترک مشورتهما و الاستعانة فی الأمور بهما
یکى از سخنان امام(ع)هنگامیکه‏«طلحه‏»و«زبیر»پس از بیعت‏به امام(ع)اعتراض کردند
 

ومن کلامٍ له علیه السلام و من کلام له ع و قد سمع قوما من أصحابه یسبون أهل الشام أیام حربهم بصفین
از سخنان امام(ع)این سخن را هنگامى فرمود که شنید عده‏اى از اصحابش شامیان را در«صفین‏»دشنام‏مى‏دادند.
 

ومن کلامٍ له علیه السلام و من کلام له ع فی بعض أیام صفین و قد رأى الحسن ابنه ع یتسرع إلى الحرب
از سخنان امام(ع) این سخن را امام(ع)هنگامى فرمود که در بعضى از روزهاى جنگ‏«صفین‏»مشاهده‏کرد فرزندش امام حسن(ع)به سوى نبرد به سرعت در حرکت است.
 

ومن کلامٍ له علیه السلام و من کلام له (ع) قاله لما اضطرب علیه أصحابه فی أمر الحکومة

 

و من کلام له (ع) بالبصرة و قد دخل على العلاء بن زیاد الحارثی و هو من أصحابه یعوده فلما رأى سعة داره
امام علیه السلام در«بصره‏»به عیادت‏«علاء ابن زیاد حارثى‏»که از یارانش بود رفت و چون‏چشمش به خانه وسیع او افتاد فرمود:
 

وقد سأله سائل عن أحادیث البدع، وعما فی أیدی الناس من اختلاف الخبر. فقال علیه السلام
از سخنان امام علیه السلام‏این سخن را امام در پاسخ کسى فرموده که از او در مورد حادیث‏بدعت آور وروایات گوناگون که در بین مردم رواج دارد،پرسش نموده است.
 

فی عجیب صنعة الکون
از خطبه‏هاى امام(ع) که امام(ع)در باره شگفتى آفرینش ایراد فرموده است.
 

کان یستنهض بها أصحابه إلى جهاد أهل الشام فی زمانه
امام همواره با این سخنان اصحاب خویش را براى جهاد با شامیان بسیج مى‏نمود.
 

فی تمجیدالله وتعظیمه
در این خطبه امام(ع)از مجد و عظمت‏خداوند سخن به میان آورد.
 

یصف جوهر الرسول، ویصف العلماء، ویعظ بالتقوى
امام(ع)در این خطبه از صفات اصیل پیامبر(ص)،و اوصاف دانشمندان و پند و اندرزبه تقوا سخن به میان آورده.
 

کان یدعو به کثیراً
از دعاهاى امام علیه السلام که همواره خدایرا با آن مى‏خوانده‏ستایش ویژه خداوندى است که مرا بیمار نساخته،و مرگم را فرا نرسانده است
 

بصفین
از خطبه‏هاى امام(ع)که در«صفین‏»ایراد فرمود.
 

فی التظلم والتشکی من قریش
از سخنان امام(ع) که در شکایت از قریش فرموده است.
 

وَ مِنْهُ فِی ذِکْرِ السَائِرِینَ اءلَى الْبَصْرَة لِحَربه ع
از سخنان امام(ع) که در باره کسانى که براى مبارزه با وى به سوى‏«بصره‏»حرکت کردند فرموده است
 

لمّا مر بطلحة وعبدالرحمن بن عتاب بن أسید وهما قتیلان یوم الجمل
این سخن را امام هنگامى فرمود که از کنار کشته‏«طلحة بن عبد الله‏»و«عبد الرحمان بن‏عتاب بن اسید»در«روز جنگ جمل‏»عبور نمود
 

فی وصف السالک الطریق إلى الله سبحانه
این سخن در توصیف پوینده راه خدا است‏عقلش را زنده ساخته
 

قاله بعد تلاوته: * حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِر
از سخنان امام(ع)این سخن را پس از تلاوت این آیات‏«الهاکم التکاثر حتى زرتم المقابر»بیان‏فرموده.
 

قاله عند تلاوته
از سخنان امام(ع)این سخن را به هنگام تلاوت این آیه فرموده:
 

قاله عند تلاوته
از سخنان امام علیه السلام‏این سخن را به هنگام تلاوت این آیه فرموده:
 

یتبرّأ من الظلم
در آن از ظلم و ستم تبرى میجوید
 

یلتجىء إلى الله أن یغنیه
از دعاهاى امام صلى الله علیه و آله و سلم[1]که با آن از خدا مى‏خواهد از همگان بى‏نیازش کند.
 

فی التنفیر من الدنیا
از خطبه‏هاى امام(ع)که در تنفر از زرق و برق دنیا ایراد فرموده
 

یلجأ فیه إلى الله لِیهدیه إلى الرشاد
از دعاهاى امام(ع)[1]که در آن از خداوند تقاضاى هدایت‏به خیر و سعادت مى‏کندپروردگار
 

یرید به بعض أصحابه
از سخنان امام(ع)که به بعضى از اصحابش اشاره مى‏کند.
 

فی وصف بیعته بالخلافة وقد تقدم مثله بألفاظ مختلفة وَبَسَطْتُمْ یَدِی فَکَفَفْتُهَا
پیرامون بیعت مردم با او در امر خلافت‏«شریف رضى‏»مى‏گوید:
 

فی مقاصد أُخرى
از خطبه‏هاى امام(ع)[1]پیرامون مسائل گوناگون
 

خطبها بذی قار
این خطبه را امام در«ذى قار»هنگام حرکت‏به سوى‏«بصره‏»ایراد فرمود«واقدى‏»این خطبه را در کتاب‏«الجمل‏»آورده است.
 

کلّم به عبدالله بن زمعة وهو من شیعته وذلک أنه قَدِمَ علیه فی خلافته یطلب منه مالاً
از سخنان امام علیه السلام‏«عبد الله به زمعه‏»که از شیعیان آنحضرت بود
 

بعد أن أقدم أحدهم على الکلام فحصر
این سخن را امام هنگامى فرمود که‏«جعدة بن هبیره‏»نتوانست در منبر سخن بگوید.
 

روى الیمانی، عن أحمد بن قتیبة، عن عبدالله بن یزید
«ذغلب یمانى‏»از«احمد بن قتیبه‏»از«عبد الله بن یزید»از«مالک بن دحیه‏»نقل مى‏کند که:
 

قاله وهو یلی غسل رسول الله صلى الله علیه وآله وتجهیزه بِأَبِی أَنْتَ وأُمِّی
این سخن را هنگامى که پیامبر(ص)را غسل مى‏داد و او را براى دفن مهیا مى‏ساخت‏فرموده است.
 

اقتصّ فیه ذکر ما کان منه بعد هجرة النبی صلى الله علیه وآله ثم لحاقه به فَجَعَلْتُ أَتْبَعُ مَأْخَذَ رَسُولِ الله صلى الله علیه وآله فَأَطَأُ ذِکْرَه
که پیرامون حوادث بعد از هجرت پیامبر(ص)و ملحق شدنش به آن حضرت بحث‏مى‏کند
 

فی المسارعة إلى العمل
از خطبه‏هاى امام(ع)[1]که یارانش را در آن به تسریع مبارزه در برابر شورشیان جمل دعوت مى‏کند.
 

فی شأن الحکمین وذمّ أهل الشام جُفَاةٌ
از سخنان امام(ع)[1]که در باره حکمین و نکوهش شامیان و پیروان معاویه فرموده است.
 

یذکر فیها آل محمد علیهم السلام هُمْ عَیْشُ الْعِلْمِ
از خطبه‏هاى امام(ع)که در آن از آل محمد(ص)سخن به میان آورده است
 

قاله لعبد الله بن العباس وقد جاء برسالة من عثمان بن عفان وهو محصور یسأله فیها الخروج إلى ماله بینبُع
«عبد الله بن عباس‏»به هنگامى که عثمان در محاصره بود از ناحیه اواین پیام را براى امام(ع) آورد
 

یحثّ فیه أصحابه على الجهاد وَاللهُ مُسْتأْدِیکُمْشُکْرَهُ

از سخنان امام(ع)که در آن اصحابش را به جهاد تشویق فرموده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">